Методичні рекомендації


Основи  правознавства
У  процесі   вивчення  правознавства  слід   враховувати  динамічні  зміни   в системі  суспільних відносин України, сучасний розвиток теоретико­правових поглядів на  правові  явища,  результати активної нормотворчої діяльності ор­ ганів  державної влади,  з одного  бокута певний  ступінь  консерватизму укра­ їнського  законодавства з  іншого.
У  2011/12  навчальному році  учні  9  класів   навчатимуться за  програмою
«Правознавство. Практичний курс»  авторів  Пометун О.І.Ремех  Т.  На  від­ міну  від  інших  навчальних курсів  згаданий практичний курс  правознавства передбачає, що  учні  набувають основних практичних умінь,  зокрема вміння застосовувати правові   знання для  пояснення  фактів  реального життя   й  ви­ бору  варіанта  правомірної поведінки в  різних  життєвих ситуаціях.
Для  1класів  рівня  стандарту/академічного для  вивчення правознавства передбачено 35 годин  на  рік  (1  година  на  тиждень). Чинною є програма ав­ торів  Котюка  І.І.,  Палійчук Н.Й.
Для  класів  правового профілю чинною  є програма авторів  Ремех  Т.О.Ра­ тушняка С.С.  «Правознавство. 10–11   класи  (профільний рівень)». Програма розрахована на 105 годин  протягом навчального року  (години  на тиждень). Курс спрямований на розвиток правової  і громадянської компетентностей, формування  відповідних ціннісних орієнтирів, умінь,  навичок школярів.
За  результатами  Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для  11 класу  загальноосвітніх навчальних закладів для  класів  вищезазначеного про­ філю  рекомендовано 2 підручники.
Підручник «Правознавство. Профільний  рівень.  11  клас»  авторів   Гаври­ ша  С.Б.,   Суткового  В.Л.,  Філіпенко  Т.М.  пов’язаний  структурно  та  мето­ дично  з  підручником «Правознавство. Практичний  курс»  для  учнів  9  кла­ сів.  Він  містить   таблиці   та  схеми,  що  систематизують правову   інформацію в  доступній  логічній   формі,   дає  змогу   учням   змінити  вид  навчальної  ді­ яльності під  час  самостійної роботи  з  книгою.  У  тексті  підручника автори

не  лише  покликаються на  ті  чи  інші  статті  нормативно­правових актів,  а й пропонують учням   ознайомитися з  витягами з  них,  що  полегшує організа­ цію  групової  роботи.
У  підручнику  «Правознавство. 11  клас  (профільний  рівень)» автора  На­ ровлянського О.Д. максимально реалізовано потенціал міжпредметних та між­ курсових зв’язків.  Передбачено не тільки  опанування теоретичних знань з предмета але  й  формування  навичок  розв’язання  юридичних  задач,  аналі­ зу  ситуацій, складання  різноманітних документів, звернень тощо.  У  підруч­ нику  подано  чимало  витягів з  нормативних актів,  схем,  таблиць тощо.  Ме­ тодичний апарат  дає  змогу  використовувати підручник як  на  уроках,  так  і для  самостійної роботи.  У  ньому,  зокрема,  запропоновано матеріал   для  під­ готовки  учнів  до  уроків  тематичного оцінювання знань  з завданнями різних типів  та  різного  рівня  складності.
Варто  наголосити, що,  з  яким  би  підручником не  працювали вчителі,   ви­ кладаючи правові  курси,  вони  мають  звертати увагу  на  останні  зміни,  внесені Верховною Радою  України до нормативних актів,  адже  зміст  підручників від­ повідає  тому  стану  законодавства, яке  було  на  момент  підготовки рукописів.
З огляду  на  специфіку предмета  його  кваліфіковане викладання в загаль­ ноосвітніх навчальних закладах можливе за  умови,  що  його  щорічно  викла­ дає  той  самий   учитель який   не  тільки   досконало знає  зміст  правознавчих курсів,   а  й  майстерно  володіє   педагогічними технологіями,  зацікавлений  у самоосвіті.  До  проведення уроків  з  правознавства, активізації правовиховної роботи  варто  залучати представників обласних (районних)  управлінь юсти­ ції.  Їх  знання і  досвід  практичної  роботи   сприятимуть не  тільки   збагачен­ ню  учнів  знаннями із  правових дисциплін, а й  підвищенню їх зацікавленос­ ті  в  самоосвіті.

Людина і світ
У  старшій   школі  знання про  взаємозв’язки людей  і  суспільства, про  мо­ ральний зміст  культури та  релігій,  релігійні   цінності,  історію  та  основні  за­ сади  світових  релігій  учні  отримують під  час  вивчення навчального предме­ та «Людина і світ»,  який  з 2011/12 навчального року  став  обов’язковим для учнів  1класів  загальноосвітніх навчальних закладів, що  передбачає опану­ вання  філософських, світоглядних знань  інтегрованого узагальнювального ха­ рактеру   й  має  істотний виховний потенціал.
Для   рівня   стандарту/академічного  рівня   на  вивчення  предмета   «Люди­ на  і  світ»  передбачено 17  годин  на  рік  (0,5  годин  на  тиждень), а  профіль­ ного  рівня   35  годин  на  рік  (1  година  на  тиждень). Чинними є  програми:
«Людина і  світ.  11  клас  (рівень стандарту/академічний рівень)» та  «Люди­ на і світ.  11 клас  (профільний рівень)» автори  Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В.,  Ремех  Т.О.
Предмет   має  інтегративний  характер Він  спрямований  на  узагальнення знань,  отриманих учнями з  різних  навчальних предметів   та  досвіду,  набуто­ го в процесі  життєдіяльності; опанування базових  знань  з філософії, політо­ логії,  соціології культурології, розвиток  теоретичних та  практичних умінь  і навичок формування  самосвідомості особистості.
За  результатами Всеукраїнського конкурсу  рукописів підручників для  учнів
11 класу  загальноосвітніх навчальних закладів для вищезазначених профілів в загальноосвітніх навчальних закладах використовуватимуться  два  підручники.
Особливість підручника авторів  Марголіної Л.В., Бакка Т.В., Мелещенко Т.В. полягає в  тому,  що  він  розрахований і на  академічний, і на  профільний рі­ вень:  матеріал   для   вивчення  вчитель  обирає   відповідно  до  рівня   навчан­ ня.  Параграфи  складаються з  основного  тексту,   що  містить   необхідну  тео­ ретичну   інформацію та  адаптовані словникові статті  з  тлумаченням понять, обов’язкових для  запам’ятовування.
У підручнику «Людина і світ11 клас  (автори Назаренко Н.В.  та інші)  за основу  взято   методику діалогового викладення  матеріалу. Методичний  апа­ рат  підручника містить  багато  випереджувальних запитань, а також  запитань на  корекцію та закріплення знань.  Завдання подано  як  у традиційній формі, так  і на  основі  інтерактивних методик.

Немає коментарів:

Дописати коментар